CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

November 6, 2012

Why there's distance between us?


Assalamualaikum..

setiap orang pasti pernah merasai pengalaman yang sama..
terpisah disebabkan jarak.. jarak yang memerlukan masa dan duit untuk berjumpa..
menimbulkan rindu...

tak kira rindu kepada parents..
adik beradik..
sedara mara..
atau pun..
kekasih.

----------------------------------------------------------------------------------
pasir yang melekat dikaki disapu.. dia masih lagi tercari cari tempat untuk duduk...
matanya liar memandang kiri kanan.. tercari cari tempat yang sesuai...
lantas dia tersenyum.. dah nampak port yang baik nak duduk melepak..
segera kaki dihanyun menuju tempat tersebut..
kasut dicabut lalu diletakkan di tepi. segera dia duduk..
matanya ditujukan ke arah orang ramai..

semua orang lagi sedang bergembira..
sebentar tadi, semua pelajar diberikan masa untuk bersantai..
sesiapa yang mahu mandi di pantai, bermain bola tampar atau bersiar siar.. semua dibenarkan selagi menjaga batas pergaulan..
malangnya... tidak teringin pula dia untuk turut serta dalam keriangan itu..
lebih senang untuk duduk di tepi..menikmati saat saat yang ada seorang diri..

lagu di phone dipasang,earphone diletakkan di telinga..
hanyut.... hanyut dalam dunianya sendiri..


terasa bahunya ditepuk seseorang.. earphone di telinga kiri dicabut.
"Syud, tanak join ke mandi? jomlahh.. Semua dah turun mandi dah tu" sambil jari menunding ke arah rakan rakan yang lain..
"malaslahh.. baju takde.. nanti basah nak tukar baju apa?" sengaja dia mencipta alasan..
"aku ade baju.. nanti pinjam lah baju aku. jom? " tidak serik sahabatnya mengajak..
"takpelah.. aku duduk sini jadi lifeguard.hehehe enjoy yourself! " tetap dengan pendiriannya untuk tidak turut serta..
"okay.." jawabnya sambil tersenyum lalu berjalan pergi..

dia tersenyum.. memikirkan dirinya sebagai lifeguard sememang nya lawak..
berenang sendiri boleh la selamat.itupun kalau kolam..
ini laut..nak selamatkan orang pula..
mahu dengan lifeguard pun mati lemas..
nasiblah takde orang tahu...

earphone disumbat ke telinga kembali..
volume dinaikkan.. kelibat rakan rakan lagi berseronok melompat lompat bermain air..
ada yang senior pun ikut turut serta...
kelakar...  macam anak kecil ...
ada juga yang berjalan jalan.. bersembang sana sini.. gelak tawa memenuhi resort yang sunyi itu..

phone dicapai.. lama ditatap phone tersebut..
line di situ macam tenggelam timbul..
tetap juga dia hendak mencuba nasib..
contact dibuka... ditekannya call setelah nama yang dicari dijumpai..

" hello..assalamualaikum.. "
" waalaikummussalam.. josyu!! "
 " iyee.. kau sihat? "
" sihat alhamdulillah. kau? "
" same here.. rindu lah dekat kau.. tengah buat apa ni? "
" alooo,rindu dekat kau jugak.. tak buat ape pun.. dalam bilik ni.. ingatkan nak mandi.. baru habis kelas "
" oh yeke? gi lah mandi tu.. sorry ganggu.. "
" laaa,tak pelahh.. kenapa ni? kau dekat mana? "
" takde ape lahh.saja je call.. aku dekat pulau pangkor ni.. orientasi tak habis lagi.. ni dia bagi time nak mandi pantai ke apa.. "
" oh pastu kau tak pergi ke? "
"umm malas lahh.. duduk lepak lepak lagi best.. "
" yekee kau ni? ke ada pape? "
" ......... nothing lah "


" cakap jelah.. dengan aku pun nak rahsia.. "
" entah weh.. kosong laa dekat sini.. yaa memang fun.. tapi rasa tu lain.. kalau kau ada kat sini kan best. "
" kenapa? kau takde kawan ke dekat sana? "
" ade.. tapi lain laa.. sini tak macam dekat sana.. tak sama. suasana dekat sini lain.. macam dekat kuantan lain.. "
" takpelah.. aku kan ada? nanti kita jumpa ye? jangan laa sedih.. tempat baru biasalah tuu.. nanti lama lama biasalah.. "
" hmmm,kan bagus kalau aku boleh join kau dekat sana.. takde lah jauh jauh macam ni "
" cuti nanti boleh jumpa.. bukan jauh pun. besok aku datang jumpa kau.. "
" haaa.memang laaa pahang dengan ipoh tu dekat. suka suka kau je nak datang. hahahahaha.. "
" ehhh memang dekat punnn.. kau tunggu jelah besok aku sampai. kau jangan terkejut pulak.. haa "
" hahahaha .. banyak laa kau.. kau datang laa ipoh aku kunci pintu bilik buat buat tak kenal kau.. jangan nak mengada! "


" hahahahaha.. kejam gilaa. penat aku datang ipoh.. kau nak buat buat tak kenal? macam ni lah member.. aku datang jauh ni.. "
" eleh kau, cakap je nak datang.. selama ni siap yang lawat siapa.. aku jee yang lawat kau kan.. "
" woii sentap sentap! perrghhh kejam gila ayat kau. hahahahaha kalau boleh datang , hari hari aku jumpa kau taw! rindu gila kot! "
" hehehe... gurau jee lahh.. aku tak kisah pun kena datang jumpa kau.. jangan tacink pulak! aku pun rindu lahh .. dah laa tu gi mandi sanaa.. bucukkk! "
" hahahahaha! jahat laaa.. wangi taww.. okayy, byebye! take care taw.. miss you muaahh! "
" iyee, byebye.. miss u too. muaahh! take care! assalamualaikum "
"waalaikumussalam"

talian diputuskan...
hatinya sendikit lega..
mendengar suara sahabat baik... benar benar mengisi kekosongan dalam hati...
dia tersenyum...
ramai pelajar mula beransur pulang ke resort masing masing...
matahari mula menunjukkan tanda tanda untuk pergi..
siren dibunyikan.. "okay semua.. boleh balik bilik bagi yang nak mandi tu.. sesiapa yang nak makan dulu, makanan dah disediakan.. korang ada masa setengah jam.. lepas tu semua berkumpul untuk solat magrib "

begitu lantang suara yang kedengaran.. lembut lembut pun ada ketegasan disitu..
ada yang berlari lari anak pulang ke resort masing masing..
dia lantas bangkit.. satu text dihantar kepada housemate nya..

DINGDONG!
: emy, kunci ada pada siapa?

DINGDONG!
: ada ni dekat emy. kiteorang dekat bilik...mai lah! :D




dia tersenyum.. kasut disarung kembali..
lagu dipasang sebagai peneman..
kaki dihayun.. perlahan lahan dia berjalan..
petang itu terasa aman.. seperti mana perasaanya tika itu..
dia tersenyum ....

----------------------------------------------------------------------------------

setiap kerinduan.. menunjukkan kita mengingati mereka..

kadang kala , jarak itu perlu..
tak semestinya perlu dekat setiap masa..
tak semestinya perlu di sisi setiap saat..

dan tak semestinya ..
bila berjauhan..  tak boleh berhubung..

setiap orang ada cara masing masing..
ada yang chat di facebook..
tweet di twitter..
texting setiap hari..
call setiap malam..
webcam dekat skype..
3G, instagram, blog...
bbm.. whatsapp...
ada jugak yang masih berbalas surat..

setiap cara itu berbeza beza..
dan setiap perbezaan itu ada keunikan masing masing..

jarak bukan sebab kita melupakan seseorang itu..
sebenarnya jarak tu yang merapatkan sesuatu perhubungan..
cuma kita yang perlu mengekal kan perhubungan itu..
terpulang pada kita untuk mengingati mereka  atau tidakk

kalau kita lupaa.. maka hilanglahh..

 if there's no way to reach them. then make a new one - LittleWitch