CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

April 8, 2013

Dunia Khayalan. Wujudlah kau.



Aku terjaga dari tidur. Kedengaran bunyi burung berkicauan..
Perlahan lahan aku bangun dari katil yang empuk.
Sunyi. Pagi yang sunyi tapi tenang.
Kelihatan langsir tingkap sudah terbuka dan diikat kemas.
Mungkin mama yang membukanya.

Tersedar..
Ada sesuatu yang bergerak gerak di sebelah.
Aku kalihkan pandangan. Kelihatan Demuk, kucing kesayangan aku sedang nyenyak tidur.
Mungkin Demuk masuk melalui tingkap. Biasalah tu.
Aku cium Demuk di dahinya. Dia bergerak. Tidurnya sedikit terganggu.
Aku bangun, tuala diambil lalu segera ke tandas.
Segarkan badan.

......

Cermin ku pandang lama. Tersenyum.
Ada nota nota dilekatkan di situ.

" Semalam saya ke mihas, otw nak balik saya terlupa jalan pulang. Kemudian saya ke mesin atm, dan saya terlupa yang saya tertinggal kad bank. Sebenarnya apa yang saya nak sampaikan ialah saya semakin tua, dan meningkatnya umur saya maka meningkat juga umur awak. Sebab tu awak pun terlupa no kad atm awak. Kan? hehehe.
Di hari tua awak ni, saya ingin mengucapkan selamat hari jadi. Jadilah anak yang solehah, jangan lupa ALLAH.. Jangan terlalu bersedih hati disebabkan lelaki, akan datang suatu hari nanti lelaki yang sunting awak jadi isteri. Masa tulah baru nak serahkan semua cinta pada si suami, selagi belum sah cinta usah ditangisi. Hadiah sila tuntut akan datang. Semoga ALLAH sentiasa merahmatimu dan memberi kejayaan kepadamu, insyaALLAH :) "

Ada juga...

" Happy birthday kawan. Terima kasih jadi kawan aku, terima kasih jugak sebab jadi teman aku. Terima kasih sebab terima aku apa adanya. Semoga segala apa yang terjadi antara kita bukanlah menjadi titik nokhtah dalam persahabatan kita. Kau baik, kau awesome dan alhamdulillah kau teman yang baik. Selamat ulang tahun dan semoga selamat segalanya. InsyaAllah sahabat till Jannah. "

Semua nota nota yang dilekatkan di cermin, aku ambil.
Aku baca satu persatu. Dan aku lekatkan semula.
Kalau boleh. Biarlah semuanya kekal disitu.

Pintu bilik dibuka. Terdengar suara suara datang dari dapur.
Gelak tawa. Riuh.
Kaki diangkat lalu segera aku berjalan.

Sekali lagi.
Aku tersenyum lebar. 
Sebiji kek terhidang atas meja. 
Mama, abah, aman, abg kde, kak ina, syuib.
Lengkap satu keluarga.
Semua melihat ke arah aku.

Mama datang. Lembut, tangan aku dipegang.
Mama menarik aku ke meja. Pisau kek bertukar tangan.
Masing masing mula menyanyikan lagu harijadi.
Aku tergelak.
Dilayan seperti budak budak.
Habis sahaja lagu dinyanyikan. Mataku pejam. Lilin aku tiup.
Satu hajat. Kekalkanlah keadaan sebegini. Selamanya.


Namun.
Bila mata dicelikkan. 
Kanan kiri.. kosong..
Tiada mama, abah..
Kak ina, aman, abg kde.
Syuib..
Hilang.

Ada sesuatu yang hangat mengalir di pipi.

Aku diam..
Kaku...

Mata ku pejam. Nafas ku tarik perlahan. Aku berlari ke bilik.
Nota nota di cermin. Semuanya hangus. Ibarat dibakar.
Aku lihat di atas katil.
Demuk tiada.

Selimut ditarik. Aku terbaring di atas katil. Fikiran aku kosongkan.
Satu ayat yang aku ulang tanpa henti...

"Sedarkan aku dari mimpi ngeri ini"

" Semakin kau dewasa. Semakin banyak halangan akan kau tempuhi. Jadi.. Tabahlah. Allah sentiasa ada " - Little Witch

February 14, 2013

Masa mendewasakan kita.

Assalamualaikum...

Manusia membesar.
Dari masa ke semasa..
Kita berubah...
Dari segi fizikal.. dari segi mental..

Cara kita berfikir tak lagi sama..

Cara kita bertindak tak sama..

Setiap tindakan yang kita ambil.. Kita mengambil kira risiko yang akan kita hadapi..

Setiap risiko yang kita dapat.  Hasil daripada apa yang kita buat..
Semuanya bergantung kepada kita..
Bagaimana dan kenapa..


Ada satu benda yang tertutup saat ini.
Ya hati.. Hati untuk menerima sesiapa..
Bukan lagi kunci nya hilang. Bukan lagi tembok yang dibina terlalu tinggi.
Tapi...
Pintu nya tak ada.. Semua dinding.. Dinding tanpa ada laluan keluar masuk..

Dinding dipecahkan.. Boleh.. Tak salah..
Tapi mungkin hati yang ada dalam tu akan turut sama pecah..

Bila bicara pasal hati.. 
Manusia selalu kaitkan dengan cinta..

Cinta..
Apa yang dimaksudkan dengan cinta?
Sayang...
Apa yang dimaksudkan dengan sayang?


Dulu....
Suatu masa dulu...
Hidup ni dipenuhi dengan sahabat..
Sahabat yang dimaksudkan disini ialah mereka yang selalu mendorong diri ini untuk berjalan ke arah kebaikan..
Mencari keredhaan ALLAH...

Dulu dan kini..
Diri ini juga pernah dikianati oleh mereka..
Mereka yang digelar teman..
Teman yang sentiasa di sisi untuk memenuhi ruang hati ini..
Yang sentiasa ada untuk menceriakan setiap ruang gelap,
menambah kegilaan untuk kembali ke alam fantasi,
mewujudkan sifat kanak kanak sepanjang masa..
Ya mereka...
Teman...

Dan untuk kali ke berapa..
Semuanya dimusnahkan..
Dengan sekali hentaman...
Roboh..
Segala kepercayaan itu roboh..

Walau dikutip setiap serpihan yang ada..
Walau terpaksa dibersihkan setiap kenangan yang dilalui...
Dikenang semuanya...

Setiap kali itu juga.. Setiap detik itu jugak..
Semua yang buruk itu jugak yang menang..

Ditimbanglah...
Beratnya kenangan manis... 
Sedikitnya kepahitan yang berlaku..

Namun semuanya musnah..
Musnah tanpa sebarang amaran..
Tanpa ada tanda tanda..


Mungkinkah..
Kebahagiaan yang kita bina sekarang akan kekal.

Apa yang berlaku, kita sering jadikan sebagai pengajaran..

Dan dari situ juga, wujud di segenap ruang hati ini.
Perasaan takut..
Takut untuk kembali bertarung dalam situasi.
Di mana kita hilang segala apa yang kita beri.


Kita disalahkan untuk usaha yang kita curahkan.
Dan sampai satu saat.
Pasrah..
Cuma itu yang terlintas.

Demi menjaga serpihan serpihan hati yang ada.

"Kita mampu untuk bina semula apa yang hancur.. Tapi kita tak mampu untuk bina semula kepercayaan itu dalam sekelip mata.." - Little Witch

January 8, 2013

It's your choice to be different or not.


Assalamualaikum..

Setiap orang itu berbeza..
Pemikiran, tingkah laku, cara bercakap..
dan setiap orang juga mempunyai dunia masing masing..
dunia di masa mereka yang menetapkan segala peraturannya..

Ada yang memilih untuk bergembira..
tak kira apa yang berlaku, tetap happy..
kena marah, happy.
jatuh basikal, happy.
sakit, happy..
golongan yang mana aku ertikan sebagai tabah..

mungkin nampak mudah..
gembira sepanjang masa.
tapi mereka ini lah yang memendamkan segala perit di dalam hati mereka sahaja..
tak meluahkan.. 
membenarkan masa untuk menjadi hakim..

Ada juga yang memilih untuk be themself..
di mana mereka ini, meluahkan apa yang mereka rasa..
bila gembira, mereka bersorak, gelak ketawa..
bila sedih, mereka menangis.. 
bila sakit, mereka rehatkan diri. makan ubat..

bagi aku, mereka ini lebih senang..
hidup tanpa memendamkan apa apa..
semua perkara perit yang berlaku, cuma sekadar datang menyapa dan pergi..
tidak meninggalkan sebarang kesan..


Ada pula yang masih terkapai kapai..
bila mereka jatuh, ada yang bantu mereka untuk bangkit..
bila mereka senang, mereka kongsikannya bersama orang terdekat..

mereka ini sangat bertuah..
walaupun mereka bergantung kepada orang di sekeliling..
tapi mereka mampu untuk menghadapi kenyataan hidup yang perit ini.



dan aku..

aku memilih untuk bina satu dunia.. 
di mana.. 
aku mampu untuk berseronok sepanjang masa..
tanpa perlu memikirkan sakit perit yang aku alami..
dan bila tiba masa.

di mana aku tak mampu untuk terus berpura pura..
aku lari dari mereka..
mereka yang tabah..
mereka yang terus berjuang..

berlari aku mencari sebuah taman..
padang yang luas..
terbaring di atas rumput rumput sambil memandang langit.
dan angin bertiup..
cuma aku...

sampai tibanya saat aku kembali tenang..
kembali mendapat ketabahan..
supaya aku tidak perlu menyakitkan hati aku dan mereka yang aku kenal.
dan terus berpura pura..
demi untuk mencapai sebuah takhta yang aku gelar "hipokrit"

"terangkanlah sebanyak mungkin mengenai dunia kau. tapi mereka tidak mungkin faham. ini dunia kau bukan mereka" - Little Witch


January 3, 2013

Ingatan yang disimpan dengan pelbagai cara.


Assalamualaikum..


Little Witch, this one for you..


2013..
how many years has past since the last time i talk to you..
those time when i told you what i feel..
what i been through..
what my life is all about..

Bait bait kata yang aku karang..
Mati dalam sebuah buku..
Ingatan yang aku tak mampu simpan atau buang..
Kenangan yang bukan satu tapi beribu..

Dairi ibarat hati, yang aku luahkan segala mimpi.

Entah...
Aku bingung sebenarnyaa..


Pernah tak rasa macam kau ibarat terlupa apa yang dulunya penting dalam hidup kau..

Hanyut dalam hidup yang tak ada matlamat..

Perubahan yang kau buat sampai kau tak boleh nak berpaling balik..

Little Witch...
segala kisah hidup aku pahat dekat sini..
dairi juga salah satu tempat di mana aku meluahkan segalanya..

Bagi aku...
dairi dan kau,Little Witch adalah satu satunya tempat aku boleh bercerita..
tanpa perlu memikirkan apa pandangan orang lain..
segala yang aku rasa..
segala yang aku fikir..

Bukan nya aku datang nak mintak pendapat.. Bukan jugak nak dikasihani..
Cuma untuk meluahkan.. kosongkan segala apa dalam fikiran.. 
supaya aku tak perlu berpura pura untuk sentiasa tersenyum..

di rumah, menangis pun aku tak mampu..
kalau aku sebak, family mampu buat aku tersenyum..
bestfriend, fieqa... aku mampu tipu dia lagi.. dan dia mampu buat aku tergelak.
bagi aku.. itu yang menguatkan aku.. untuk terus bangkit..

tapi dekat ipoh..
aku lemah selemah lemahnya.. 
tak ada beza dengan mana mana perempuan.. 
air mata ibarat pasir. dipijak tanpa ada nilai..
aku tak kuat.. tak kuat nak hadapi semuanya..
untuk bangkit semula pun aku tak mampu..

aku pilih untuk jauhkan dari mereka mereka di ipoh. sebab aku tak mampu nak faham diri sendiri. tak mungkin mereka faham..

kerna tu..
aku mohon pada kau..
Little Witch..
tolong aku...

"ALLAH tak pernah lupakan kita. ingat."